W bieżącym roku otwiera się nowa perspektywa finansowa w budżecie Unii Europejskiej. Zgodnie z dwoma dokumentami: „Programowanie perspektywy finansowej 2014 – 2020, Umowa Partnerstwa” oraz „Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020” Polska nie otrzyma dofinansowania dopóki nie zostaną uporządkowane krajowy oraz wojewódzkie plany gospodarki odpadami.
WPGO jeszcze ważniejsze
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2769) wprowadza kilka poważnych zmian, m.in. obowiązek przygotowania planów inwestycyjnych. Plany gospodarki odpadami, mają stać się głównym instrumentem w gospodarce odpadami i wytyczać najważniejsze kierunki działań w zakresie kształtowania systemu gospodarki odpadami. Od ich przygotowania zależeć będzie spełnienie wymagań nakładanych na Polskę przez UE.
Błędy w WPGO
Obecnie obowiązujące plany są niestety niedoskonałe – do takich wniosków doszli polscy prawodawcy. Do najważniejszych problemów należą: przeszacowanie planowanych mocy przerobowych instalacji do przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, czy nie uwzględnianie hierarchii postępowania z odpadami.
Plany inwestycyjne
Nowelizacja ustawy, a co za tym idzie rekonstrukcja WPGO pozwolą na dostosowywanie obowiązujących planów do stanu faktycznego, oraz będą podstawą dla zarządów województw do wykreślenia instalacji nie spełniających wymagań ochrony środowiska. Zaproponowane zostały również zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. Mają one doprecyzować, iż wyłącznie marszałek województwa będzie organem właściwym w kwestii wydania pozwolenia na wytwarzanie i pozwolenia zintegrowanego dla regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Zmiana eliminuje niezgodności z ustawą o odpadach. Obecnie pozwolenie zintegrowane dla instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, jako przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wydaje starosta (378 ust. 1 Ustawy Prawo ochrony środowiska). Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o odpadach zezwolenie na przetwarzanie odpadów w regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych wydaje marszałek województwa.
Nowe definicje
Projekt przewiduje możliwości tworzenia regionów gospodarki odpadami komunalnymi o charakterze międzywojewódzkim, szczególnie istotnych z punktu widzenia związków międzygminnych tworzonych przez gminy z różnych województw. Wprowadzono definicję ponadregionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Za taką instalację będzie uznawana spalarnia odpadów komunalnych o mocy przerobowej wystarczającej do obsługi obszaru zamieszkałego przez co najmniej 500 tys. mieszkańców i spełniająca wymagania najlepszej dostępnej techniki. Do takich instalacji nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące zasady bliskości oraz zakazu przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych poza obszarem regionu gospodarki odpadami komunalnymi.
Po co zmiany?
Nowelizacja ustawy, a co za tym idzie rekonstrukcja WPGO pozwolą na dostosowywanie obowiązujących planów do stanu faktycznego oraz będą podstawą dla zarządów województw do wykreślenia instalacji nie spełniających wymagań ochrony środowiska. Zaproponowane zostały również zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. Mają one doprecyzować, iż wyłącznie marszałek województwa będzie organem właściwym w kwestii wydania pozwolenia na wytwarzanie i pozwolenia zintegrowanego dla regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Zmiana eliminuje niezgodności z ustawą o odpadach. Obecnie pozwolenie zintegrowane dla instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, jako przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wydaje starosta (378 ust. 1 Ustawy Prawo ochrony środowiska). Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o odpadach zezwolenie na przetwarzanie odpadów w regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych wydaje marszałek województwa.