Już niebawem, czyli od 01.01.2025r. wejdą w życie nowe obowiązki wynikające ze zmiany ustawy o odpadach (wprowadzenie art. 101a) dotyczące sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Nowe regulacje początkowo miały wejść w życie z dniem 01.01.2023 r., ale 20 grudnia 2022 r. zostały przesunięte o 2 lata, czyli do końca 2024 r., o co wnioskowały stowarzyszenia branżowe z uwagi na konieczność dostosowania się firm z branży gospodarki odpadami budowlanymi do nowych przepisów (uzyskania lub zmiany zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów). Nowe regulacje wymuszają sortowanie odpadów budowlanych i rozbiórkowych na co najmniej na 6 frakcji:
- drewno,
- metale,
- szkło,
- tworzywa sztuczne,
- gips,
- odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
Wymóg segregacji odpadów budowlanych i rozbiórkowych nie dotyczy osób fizycznych, ani odpadów budowlanych i rozbiórkowych, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (art. 66 ust. 5 ustawy o odpadach) oraz punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK-ów). Pozostali wytwórcy odpadów budowlanych oraz przyjmujący ww. odpady od osób fizycznych lub PSZOK-ów, będą mieli obowiązek sortowania odpadów na podane co najmniej 6 frakcji.
W przypadku nieprowadzenia selektywnego zbierania, odbierania i sortowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wbrew obowiązkowi określonemu w art. 101a może zostać nałożona administracyjna kara pieniężna, która została określona w art.194 ust.1 pkt 6a „Administracyjne kary pieniężne”. Wysokość kary wynosi od 1 000 do maksymalnie 1 000 000 złotych.
Obecnie procedowany jest projekt z dnia 30 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach polegający na zmianie zapisu nakazującego selektywne zbieranie i odbieranie odpadów budowlanych u źródła przez wszystkich wytwórców (np. firmy budowlane i remontowe). Według projektu wytwórcy odpadów budowlanych i rozbiórkowych będą mogli zlecić wykonanie obowiązku segregacji odpadów. W takim przypadku odpowiedzialność za realizację tego obowiązku przechodzi na ten podmiot, który przejął odpady budowlane i rozbiórkowe pod warunkiem zawarcia umowy, pod rygorem nieważności w formie pisemnej, która będzie określała dalsze zagospodarowanie wysegregowanych odpadów. Istnieje także możliwość odstąpienia od wysortowania wszystkich frakcji, jeśli jest to ekonomicznie lub technologicznie nieuzasadnione.
Poniżej link do projektu:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384653/katalog/13056303#13056303
Źródło: sejm.gov.pl
Zdjęcie: canva.com