Baner kom bud

Więcej wraków dla stacji demontażu?

Large old 52792 64000

Ministerstwo Transportu planuje nowe rozwiązania, które miałyby bezpośrednio wpłynąć na zmniejszenie liczby aut przechodzących badania techniczne. Jednym z nich byłoby zaostrzenie przepisów dotyczących badań.

Ilość starych samochodów zwiększą sie z roku na rok, nie trzeba nikogo o tym przekonywać. Wystarczy spojrzeć na ulice czy też osiedlowe parkingi na których jest coraz więcej wraków. Wiele aut poruszających się po drogach już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie nienadających się do eksploatacji, co najprawdopodobniej przekłada się na pozostający wiele do życzenia stan techniczny. Import używanych samochodów osobowych w poprzednich latach utrzymywał się na poziomie około 680 tysięcy, z czego auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły prawie 45% importowanych. Z  roku na rok powoduje to coraz większą ilość samochodów o wątpliwym stanie technicznym. Wg raportu GUS średni wiek samochodu w naszym kraju przekracza 15 lat (z czego prawie połowa stanowią pojazdy powyżej 16 lat), dla porównania w Unii Europejskiej średni wiek auta to "tylko" 8 lat.

Pojazd wycofany z eksploatacji, czyli...

Zgodnie z definicją ustawową z dnia 20 stycznia 2005 r. poprzez pojazd wycofany z eksploatacji rozumie się pojazd stanowiący odpad w rozumieniu przepisów o odpadach.  Natomiast w świetle nowej ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. odpad stanowi każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany. Teoretycznie przytoczone powyższej ustawy nie definiują zwięźle co należy rozumieć pod pojęciem pojazdu wycofanego z eksploatacji, jednak należy tu zastosować przepisy prawo o ruchu drogowym wg których pojazdem takim najogólniej jest pojazd nie spełniający kryteriów technicznych - zły stan techniczny. O obowiązkowych badaniach technicznym pojazdów świadomi są wszyscy ich posiadacze. W praktyce jednak sposób, w jaki się one obywają i na jakich zasadach są one zaliczane jest daleki od pożądanego. Badania często nie są należycie dokonywane, czy też wręcz odbywają się "zaocznie". Sytuacja ta prowadzi do tego, że w Polsce mniej niż 2 procent samochodów nie przechodzi badań technicznych.

Mniej starych samochodów

Dzięki planowanym regulacjom prawnym polegającym za zaostrzeniu przepisów dotyczących badań technicznych ukrócone mogą zostać nieuczciwe praktyki. Novum może się też okazać wprowadzanie obowiązkowych naklejek informujących z datą wygaśnięcia badania technicznego na szybę lub tablicę rejestracyjną. Jeżeli przepisy takie wejdą w życie, możemy spodziewać się zwiększenia "odpadów", jakie będą stanowić pojazdy wycofane z eksploatacji, co pozytywnie zostanie odebranie jedynie przez stacje demontażu oraz punkty zbierania pojazdów.

 
Źródła: pzmp.org.pl, gus.pl, gazeta.pl
Zdjęcie: sxc.hu

Newsletter