Baner kom bud

Nieuczciwe praktyki spółki Alvater w Pile

Large 075

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości prawie 200 tys. zł na spółkę Alvater, która zajmowała się odbieraniem śmieci od mieszkańców Piły. Reprymenda została nałożona w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów, a w szczególności informowanie o podwyżce opłat za śmieci dopiero po jej wprowadzeniu.

UOKiK weryfikuje wybory gmin

W związku z nową ustawą dotyczącą systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce, która została wprowadzona w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku, władze lokalne musiały w drodze przetargu wybrać podmiot, który będzie zajmował się odbieraniem oraz gospodarowaniem odpadów komunalnych. Wszystkie przetargi miały zostać przeprowadzone do połowy bieżącego roku. Aktualnie UOKiK sprawdza, czy postępowania dotyczące rynku odpadów zostały przeprowadzone zgodnie z obowiązującym prawem. Jedno z postępowań, prowadzone wobec spółki Alvater z Piły zostało zakończone nałożeniem wysokiej kary grzywny.

Spółka Alvater z Piły obsługuje największą część rynku w północnej części województwa wielkopolskiego, odbierając odpady komunalne od największej liczby mieszkańców. W drugim oraz trzecim tygodniu stycznia br. jej klienci otrzymali listy informujące o tym, że od 1 stycznia 2013 o ok. 50 proc. zwiększają się opłaty za odbiór odpadów w związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2013 roku zmian prawnych przyjętych przez Sejm RP. Warto dodać, że 1 stycznia weszła w życie jedynie część przepisów dotyczących gospodarowania odpadami, które nie miały wpływu na wzrost opłat.

Oszukani konsumenci

Jak poinformował prezes UOKiK, zakwestionowano jedynie termin poinformowania konsumentów o zmianach wysokości opłat za odbiór odpadów, ponieważ zostali poinformowani o podwyżce dopiero po jej wprowadzeniu. UOKiK nie widzi przeszkód w zmianie kosztów swoich usług przez przedsiębiorstwa, jednak zaznacza że konsument powinien być poinformowany o zmianach na tyle wcześniej, aby miał szansę zrezygnować z usługi przed wprowadzeniem tych zmian. Postępowanie prowadzone przez Urząd, dotyczące Alvater wykazało, iż podwyżka wprowadzona przez spółkę wynikała nie ze zmian ustawowych, jak deklarowała spółka, a ze wzrostu opłat za składowanie odpadów oraz wynagrodzeń pracowników przedsiębiorstwa. Konsumenci zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ mogli myśleć, że podwyżka jest nieuchronna i wynika ze zmian w prawie.

Za wprowadzenie konsumentów w błąd oraz zbyt późne poinformowanie o podwyżce, na spółkę Alvater z Piły została nałożona kara pieniężna. Decyzja nie jest prawomocna, spółka Alvater odwołała się od decyzji Urzędu do sądu. 

 
 

Źródło: uokik.gov.pl

Zdjęcie: flickr.com

Newsletter