Z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie część zapisów Ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, które wprowadzą duże zmiany w zakresie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach…
Rozszerzone karty informacyjne
Nowelizacja ustawy przewidziała poszerzenie zakresu informacji, jakie należy podać w karcie informacyjnej przedsięwzięcia (KIP) potencjalnie znacząco oddziałującego na środowisko. W treści powinny znaleźć się m.in.: informacje o ryzyku wystąpienia katastrofy naturalnej lub budowlanej, pracach rozbiórkowych, czy przewidywanych ilościach i rodzajach wytwarzanych odpadów. Najważniejszą zmianą będzie konieczność opisania skumulowanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia i już zrealizowanych lub właśnie realizowanych na tym samym terenie przedsięwzięć (o ile rodzaje ich oddziaływania będą się pokrywać). Punkt ten dodano, ponieważ często sama inwestycja nie stanowi obciążenia dla środowiska, jednak wraz z sąsiadującymi z nią przedsięwzięciami może powodować pogorszenie stanu środowiska. Dodatkowo kartę informacyjną podpisywać będzie jej autor lub kierujący zespołem autorów.
Jeszcze bardziej rozbudowane raporty OOŚ
Od nowego roku, niczym postanowienia noworoczne, przesadne będą też raporty oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko tzw. raporty OOŚ. Już obecnie są one zwykle przepastnymi opracowaniami z dokładnym opisem przedsięwzięcia - od budowy geologicznej terenu po obliczenia prawdopodobnej emisji. Zmiana ustawy dodała do kompletu informacje m. in. o różnorodności biologicznej, zapotrzebowaniu na energię i jej zużyciu, pracach rozbiórkowych, ryzyku wystąpienia katastrof naturalnych i budowlanych, w tym ryzyko związane ze zmianą klimatu, a także o właściwościach hydromorfologicznych, fizykochemicznych, biologicznych i chemicznych wód itd. Podobnie jak w kartach informacyjnych trzeba będzie wykazać ewentualne powiązania z sąsiadującymi przedsięwzięciami, głównie pod kątem kumulacji oddziaływania. Jedyna różnica polegać będzie na tym, że w raporcie OOŚ w porównaniach uwzględniane będą tylko te przedsięwzięcia, dla których wydano już decyzję środowiskową. Co ważne w raporcie trzeba będzie odnieść się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych (np.: wojewódzkich planów gospodarki odpadami, strategii rozwoju, programów ochrony powietrza itp.) istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia. Ponadto Ministerstwo Środowiska wyda rozporządzenie określające format raportu OOŚ.
Wrażliwe warianty
Jednym z elementów raportu OOŚ jest przestawienie tzw. wariantów funkcjonowania, czyli krótko mówiąc co by było, gdyby przedsięwzięcia nie zrealizowano lub gdyby zmieniono technologię, czy lokalizację. Zmiana ustawy kładzie większy nacisk na ten element raportu podkreślając, że każdy wariant powinien zostać opracowany z uwzględnieniem dostępnych informacji o środowisku oraz wiedzy naukowej. Ustawodawca nie definiuje jednak jak należy rozumieć ten zapis. Ponadto wszystkie warianty trzeba będzie ze sobą porównać (pod kątem oddziaływania na ludzi, zwierzęta, rośliny, wodę, glebę, powietrze, krajobraz, formy ochrony przyrody itp.) tak by udowodnić, że sugerowany przez nas wariant jest rzeczywiście najbardziej racjonalny.
Autorzy (nie)widmo
Jednym z najważniejszych zarzutów wobec kart informacyjnych i raportów OOŚ była ich jakość. Urzędnicy twierdzili, że postępowania są długie bo dokumenty opracowywane są przez osoby niekompetentne, przez co wymagają wielu uzupełnień. Stąd pomysł, aby od stycznia pod każdą KIP i każdym raportem OOŚ widniał podpis autora, lub kierującego zespołem autorów, wraz z podaniem imienia i nazwiska. W raportach trzeba będzie zamieszczać też oświadczenie autora o spełnieniu wymagań dotyczących wykształcenia kierunkowego (ukończenie studiów ze wskazanych dziedzin) lub doświadczenia w sporządzaniu tego typu dokumentów (co najmniej 5 lat doświadczenia lub udział w opracowaniu min. 5 raportów). Oświadczenie składane będzie pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Nowy organ opiniujący
Obecnie organami opiniującymi w procedurze wydania decyzji środowiskowej są regionalny dyrektor ochrony środowiska i państwowy powiatowy inspektor sanitarny. Od 2017 r. organy prowadzące postępowania w sprawie wydania decyzji środowiskowej będą zasięgały dodatkowej opinii. W przypadku inwestycji, która będzie wymagała uzyskania pozwolenia zintegrowanego, organem opiniującym przy wydawaniu decyzji środowiskowej będzie też urząd właściwy do wydania pozwolenia zintegrowanego. Ponadto, jeżeli dla planowanego przedsięwzięcia RDOŚ stwierdzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania ze względu na oddziaływanie na obszar Natura 2000, zamiast opinii, będzie dokonywał uzgodnienia w drodze postanowienia.
Będą karać
Zmiana ustawy przewiduje także wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie warunków decyzji środowiskowej dla przedsięwzięć realizowanych lub zrealizowanych. Kary będą nakładane m. in. za nie realizowanie działań służących zapobieganiu, ograniczaniu i kompensacji negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000, jeżeli były określone w decyzji. Wysokość kar będzie wahać się od 500 zł do 1 000 000 zł. Kara, w tym trybie, nie zostanie nam nałożona jeśli łamane przez nas warunki zostały określone w tzw. decyzjach następczych np. pozwoleniu zintegrowanym, czy w pozwoleniu na budowę. Kary będą nakładane w drodze decyzji przez WIOŚ.
Z treścią zmiany ustawy można zapoznać się pod adresem:
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1936
Źródło: dziennikustaw.gov.pl
Zdjęcie: pixabay.com