[Uwaga! Stan prawny nieaktualny.]
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska w przypadku emisji związanej z przeładunkiem olejów napędowych wzbudza wiele kontrowersji.
Emisje związane z przeładunkiem olejów napędowych powstają głównie podczas napełniania podziemnych i naziemnych zbiorników oleju napędowego z cysterny, jak również podczas tankowania pojazdów.
Oleje napędowe stanowią paliwo pojazdów, pomimo tego nie zostały ujęte w Tabeli B przeznaczonej do wyliczenia wysokości opłaty za przeładunek benzyn silnikowych, umieszczonej w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz.U. 2014 poz. 274).
Można spotkać się z interpretacjami, że jeżeli ustawodawca w związku bardzo niewielką emisją substancji z oleju napędowego, pominął możliwość jej liczenia w sposób zryczałtowany (jak to ma miejsce w przypadku benzyny), to należy ją w opłatach pominąć zupełnie. Jednak większość urzędników jest zdania, że zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska podmiot korzystający ze środowiska jest obowiązany do określenia należnej z tego tytułu opłaty. Inspekcje ochrony środowiska oraz urzędy marszałkowskie zwracają uwagę, że nie wielkość emisji, a sam fakt jej występowania oznacza obowiązek jej rozliczania.
Dodatkowych wątpliwości dostarcza również fakt, że przepisy nie określają oficjalnych wskaźników emisji dla przeładunku olejów napędowych.
W związku z brakiem możliwości naliczenia opłaty za tą emisję w sposób zryczałtowany, należy rozliczyć ją jako emisję z źródła (tabela A) ww. rozporządzenia.
Do obliczenia należnej opłaty za emisję związaną z przeładunkiem olejów napędowych można zastosować poniższy wzór:
O = Eal x Sal
O - należna opłata
Eal - ilość wyemitowanych węglowodorów alifatycznych
Sal - jednostkowa stawka opłaty dla węglowodorów alifatycznych
Jednostkowe stawki opłat dla węglowodorów alifatycznych uwzględnione są w wydawanych co roku obwieszczeniach Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska.
Ilość wyemitowanych węglowodorów alifatycznych najczęściej oblicza się dwiema metodami.
Metoda I – Obliczenie ilości wyemitowanych substancji z wykorzystaniem wskaźników emisji przyjętych dla przeładunku olejów napędowych.
Eal = ilość paliwa x Ial
Eal - ilość wyemitowanych węglowodorów alifatycznych
Ilość paliwa - ilość paliwa w Mg, przypadająca na cały rok (ilość przemnożyć razy 2 ponieważ emisja następuje przy przyjęciu i wydaniu paliwa);
Ial - wskaźnik emisji węglowodorów alifatycznych, przyjęty dla emisji związanych z przeładunkiem olejów napędowych, wynoszący przykładowo 0,0013 kg/Mg
Gęstość oleju napędowego: 0,84 kg / l
Metoda II– Obliczenie ilości wyemitowanych substancji z wykorzystaniem dopuszczalnych ubytków dla przyjęcia i wydawania paliwa.
Dopuszczalne ubytki dla przyjęcia i wydawania paliwa, które zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (t.j. Dz. U. 2013 Nr 0, poz. 166).
-
Maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstające w czasie przyjęcia paliw ciekłych do magazynu wynoszą dla:
- olejów lekkich i preparatów oznaczonych kodami CN od 2710 11 11 do 2710 11 90 oraz ich mieszanin z biokomponentami 0,10%,
- olejów średnich oznaczonych kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 29 0,08%,
- olejów ciężkich oznaczonych kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 69 oraz ich mieszanin z biokomponentami 0,04%
-
Maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstające w czasie wydania paliw ciekłych z magazynu wynoszą dla:
- olejów lekkich i preparatów oznaczonych kodami CN od 2710 11 11 do 2710 11 90 oraz ich mieszanin z biokomponentami 0,10%,
- olejów średnich oznaczonych kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 29 0,08%,
- olejów ciężkich oznaczonych kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 69 oraz ich mieszanin z biokomponentami 0,04%
Do obliczenia ilości wyemitowanych substancji z wykorzystaniem dopuszczalnych ubytków paliwa stosuje się wzory:
Eal = ilość paliwa x Up +ilość paliwa x Uw
Eal - ilość wyemitowanych węglowodorów alifatycznych
Ilość paliwa - ilość paliwa w Mg, przypadająca na cały rok;
Up - dopuszczalny ubytek paliwa przy przyjęciu
Uw - dopuszczalny ubytek paliwa przy wydaniu
Podane wyżej wskaźniki oraz sposoby obliczania wielkości emisji nie są szczegółowo określone w żadnych przepisach wykonawczych.
Materiały publikowane w Serwisie odpady-help.pl, nie stanowią porad prawnych lub innego profesjonalnego doradztwa. Redakcja Serwisu odpady-help.pl nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie wiedzy publikowanej na łamach serwisu, w szczególności za szkody lub straty poniesione przez kogokolwiek wskutek jakiegokolwiek wykorzystania treści umieszczonych w Serwisie.
Zabrania się kopiowania, redystrybucji, publikowania, rozpowszechniania, udostępniania czy wykorzystywania w inny sposób całości lub części danych zawartych w Serwisie odpady-help.pl.